KONPETENTZIAK - JOSÉ MOYA
Gaurko klasean, José Moyak konpetentzien inguruan
emandako hitzaldia ikusi dugu, ondoren gai honi buruzko ideiak atera ditugu.
Moyak konpetentzien kontzeptua horrela definitzen du: "Es la forma en que
una persona moviliza todos sus recursos para resolver sus tareas y contextos
definidos. No por que una persona sepa mas es mas competente, sino la que sabe
utilizar mejor todos sus recursos".
Definizio hau, DeSeCo txostenak (2005), Europako
Erkidegoen Batzordeak (2006) eta Heziberrik planteatzen dutenarekin alderatu.
-Zergatik lantzen dira konpetentziak eskolan?
Aipatzekoa da konptente izatea ez dela jakinduriaren
mailaren arabera definitzen. Hau da, pertsona batek asko jakin arren ez da
konpetentea izan behar.
Esaterako, asko jakin daiteke gai bati buruz baina gero
azaltzeko gai ez izatea, eta hau gero transmititzen da iraganeko kontuetarako
eta beste7yu8ei azaltzerako orduan; gehien bat irakaskuntzan.
Konpetentea izatea, norberaren baliabide guztiak ongi
erabiltzen dituenean da. Moyak dioenez, ikasteko ezinbestekoak dira zortzi
ikaste mota eta horretarako hiru baldintza bete behar dira:
1. Derrigorrezko hezkuntzak ezin du funtzio selektibo
bat bete. Bereziki, hezkuntzaren inguruan hitz egiten denean eskura egon behar
da.
2. Oinarrizkoa kontsideratzen duguna arlo guztietan eman
behar da.
3. Oinarrizkoa denak ikasten jarraitzeko lagundu behar du.
Jarrerak ere aipatzen ditu bideoetan. Moyak dio
hauetaz baliatu behar garela dio konpetentziak lortzeko. Entzutea, irakurtzea,
elkarrizketak izatea... konpetentzia lortzeko lagunduko diguten jarrerak dira.
Garrantzitsuena ikasten ikastea da, baita bakoitzak bere errealitatean
oinarrituz bere gaitasunak garatzea.
Konpetentziak modu egokian lortu ahal izateko. aldez
aurretik lana antolatu behar da nola bideratuko den jakiteko.
-José Moyaren iritziz zeintzuk dira ikaskuntza motak? Zein
hezkuntza legediaren ondorioz eman zitzaion garrantzia ikaskuntza mota
bakoitzari?
Konpetentzia ikaskuntza mota eta maila bat da
jarrera, jokaera eta ahalmena edo edukierarekin batera eta hauek haien artean
ezberdinak dira. Moyaren hitzez hauek dira gure hezkuntza sistemak hartzen
dituen ikaskuntza motak; gauza da aldi aldian dagoen legearen arabera
garrantzi handiagoa ematen zaiela batzuei besteei baino.
1997an "Conducta" ikaskuntza motari garratzia
eman zitzaion Ley General de Educación legearekin, 1990 an., LOGSE legearekin,
"comportamiento" eta "capacidades" iksakuntzei garrantzia
eman zitzaien eta azkenik, konpetentziei (ikaskuntza mota bezala sartzea
ezinbestekoa dena) 2007an, LOMCE legediarekin, garrantzia ematen zaio.
Moyaren iritziz, hezkuntza sistema aldatzen dugunean ez
dugu aurreko sistema lurrera botatzen, baizik eta geneukana mantentzen dugu eta
gehitzen diogu lege berriak.
-Moyak adierazten du oinarrizko hezkuntzak ez duela izaera
selektiborik. LOMCEren DBH etaparen antolaketa ikusita zer iradokitzen dizu.
Ikusi beheko irudia.
Aurretik azaldu bezala, Moyak 8 ikaskuntza mota bereizten
edo azpimarratzen ditu, Europako herrialde guztiek adostatutakoak, eta aldi
berean, pertsona batek derrigorrezko ikasketak amaitzean jakin
beharrekoak.
Ikaskuntza hauek hiru kondizioen arabera adostuak izan
dira. Lehenengoak azpimarratzen du denon eskura egon behar duela. Honen
inguruan Moyak esaten du hezkuntza ezin dela selektiboa izan, hau da, ezin
dituela jakintsuenak edo hoberenak aukeratu gainerakoak baztertuz. Dena den,
teoria hori ez da errealitatean ikusten. LOMCE legeak DBHko antolaketa burutzen
duenean ikus daiteke justo kontrakoa egiten duela. Hau da, lege honek,
DBH-ko azkenengo etapan ikasleak banatu egiten dituela; alde batetik,
ikasteko "balio" dutenak, eta bestetik "balio" ez dutenak.
Balio dutenak batxillergoa egitera joango dira eta gainerakoak, ordea, erdi graduko
zikloak edo FP-ak burutuko dituzte.
-Oinarrizko hezkuntzak izaera selektiborik al du?
José, zortzi ikaskuntza motaz hitzegiten du zeintzuk
Europako herrialde guztiek adostaturikoak dira eta beharrezkoak pertsona batek
derrigorrezko ikasketak amaitzean jakitea.
Ikaskuntza hauek hiru irizpideen arabera adostuak izan
dira:
Lehenengoa da gehiengoen eskura egon behar dela. Honen
barruan Moyak zehazten du oinarrizko hezkuntzak ezin duela izaera selektiborik
izan. Hala ere, paperean zehazten dena ez da bizitza errealean gertatzen
denaren parekoa. Aldi-aldian daukagun LOMCE legeak egiten duen DHBko etaparen
antolaketa ikusita, konturatu ahal gara honek justu kontrakoa egiten duela.
DBHko azken kurtsoan, gazteak sakabanatzen ditu jada; ikasteko balio dutenak
eta ez dutenak balio. Balio dutenak Batxilergoa egitera joaten dira eta besteak
berriz erdi graduko zikloak edo FPa egitera.
-Jose Moyak dio konpetentzien ebaluazioa egin ahal izateko
bi baldintza bete behar direla. Alde batetik, informazio iturri egoki bat egon
behar da. Beste aldetik, ebaluazio irizpide batzuk egon behar dira.
Informazio iturri egokiak eginkizunen ebazpenari buruzko
datuak ematen dizkigutenak dira. Konpetentzia bat ebaluatzeko oinarria dira
eginkizun baten ebazpenari buruzko datuak (zein zailtasun aurkitu diren,
zeintzuk gainditu diren…)
Laburbilduz, oinarrizko konpetentziak curriculum
desberdinetan dauden ebaluazio irizpideen bidez ebaluatu daitezke eta
informazio iturri egokienak dira eginkizunen ebazpenari lotuta daudenak.
Heziberrik ebaluazioari dagokionez, hiru etapatan banatzen
da: Hasierakoa edo diagnostiko izenarekin agertzen da, adibidez, PISA edo eta
errebalidak. Bitartekoa edo formatiboa, “Feedback-a” deritzona izango zen, hau
da, konprobatzea edukiak barneratzen dituzten ekintzak egitea. Azkenik,
bukaerakoak, honetan azterketak egongo ziren.
Iruzkinak
Argitaratu iruzkina